MILIEUVRIENDELIJKE WATERPROMOTOR

Dopper van Rinke gaat de wereld over

Verbaasd over het succes is Rinke van Remortel uit Goes, 36 jaar geleden geboren in Sas van Gent en getogen in Hulst, niet echt. Toen hij vijf jaar geleden het ideale drinkflesje had geschetst, wist hij dat hij een ijzersterk ont­werp in handen had. Dat zijn ‘Dopper’ zo’n hype zou worden, dat verrast hem wel. Dopper gaat de hele wereld over en ligt nu ook in winkels in de Verenigde Staten en Canada.

De eerste drie jaar schaften zo’n 650.000 mensen het flesje aan, vooral via evenementen en als re­latiegeschenken. Sinds vorig jaar is Dopper ook in webshops en winkels als Bijenkorf enWereld­winkel te krijgen en gaat het nóg harder. Dopper rolde vorig jaar meer dan 750.000 keer van de band. Het verzadigingspunt is nog niet bereikt.

Voor wie het (nog) niet kent: Dop­per is een hip, rank, vrolijk ge­kleurd drinkflesje met schroefdop en - meest kenmerkend - een wit­te bovenkant, die omgekeerd een bekertje vormt. Met dit bekertje zet ontwerper Van Remortel kraanwater letterlijk op een voet­stuk. Want het flesje is niet alleen lekvrij en goed schoon te maken, het is ook een antwoord op het onnodige gebruik van duur bron­water en plastic wegwerpflesjes.

Van Remortel over het succes: „Het is een mooi product, maar de boodschap erachter is ook goed. Dopper wil kraanwater pro­moten en de berg plastic terug­dringen.”

Van Remortel bedacht het ont­werp vijf jaar geleden voor een de­signwedstrijd. „Normaal doe ik niet zo gauw mee aan ontwerp­wedstrijden omdat bedrijven daar­mee wel heel gemakkelijk en goedkoop aan ideeën komen. Dat is niet helemaal fair richting ont­werpers.” Bij Dopper deed Van Remortel het toch, omdat een deel van de opbrengst naar water­projecten van hulporganisatie Si­mavi zou gaan en omdat hij di­rect een idee had voor dit ideale flesje. „Ik zag zoveel mensen met een wegwerpflesje lopen. Dat moest toch anders kunnen?”

Hij had niet kunnen dromen dat Dopper zo in de smaak zou val­len. „Je moet ook geluk hebben met het bedrijf dat jouw ontwerp moet gaan vermarkten. Dit doet Dopper echt knap. Ze staan op de kleinste evenementen en maken heel slim gebruik van Facebook en Twitter.”

Dankzij Dopper kreeg Van Remor­tel naamsbekendheid als ontwer­per; zijn naam staat onderop elk flesje. „Het is een fantastisch visi­tekaartje en daar ben ik best trots op. Dutch design doet het interna­tionaal heel goed, maar ik zie me­zelf niet zo als Dutch designer. Zo iemand als MarcelWanders, die is echt van een heel andere orde.

Misschien moet ik wat minder be­scheiden zijn en de boer op om mezelf op de kaart te zetten. Daar moet ik de komende tijd aan gaan werken”, lacht hij.

Voorlopig zit Van Remortel nog prima bij Hapro in Kapelle, fabri­kant van autodakkoffers en zonne­banken. In de avonduren broedt hij ondertussen op nieuwe (duur­zame) ideeën. Zo kwam vorig jaar Dopper Steel uit (een groter flesje met roestvrijstalen jasje) en be­dacht hij een glazen exemplaar voor de Amerikaanse markt. Van­af maart is ook de sportdop ver­krijgbaar: een flexibele grijze dop met geel tuitje dat van de ver­trouwde Dopper een bidon maakt.

Rijk van de verkoop wordt hij niet. „Achteraf kun je zeggen: jam­mer dat ik dat niet beter heb gere­geld. Het zijn de lessen die je leert. Maar ik ben vooral trots.

Het is een mooi initiatief, een mooi doel waarmee ik bijdraag aan een beter milieu.”

 

bron: PZC